WAT IS HSP?


De afkorting HSP staat voor “Highly Sensitive Person” oftewel een hooggevoelig persoon.

Een HSP’er bovengemiddeld gevoelig voor indrukken en prikkels en merkt meer signalen en details op.
Alle indrukken worden uitgebreider en intensiever gefilterd dan bij de gemiddelde mens.

De verwerking van waarnemingen gaat meestal ook nog tegelijkertijd.
Mensenmassa’s of harde muziek kan voor een HSP’er al snel te veel zijn.
Ze raken dan overprikkeld en op den duur
overbelast.

Veel hooggevoelige mensen ervaren in eerste instantie dan ook last van hun eigenschap, en vragen zich dan af wat er mis is met hen. Men kan zich dan bewust of ongemerkt vermoeid, gestrest, chaotisch of geprikkeld voelen. Ze hebben de neiging zichzelf te willen veranderen en hun eigenschap te onderdrukken of te negeren.

Hooggevoeligheid is een eigenschap van het zenuwstelsel in combinatie met de hersenen. Ongeveer 20% van de bevolking is hooggevoelig. Dit blijkt uit onderzoek van Elaine Aron, Amerikaans psychotherapeute en universitair docente en grondlegster van het begrip HSP.

Hooggevoeligheid kan sterk van invloed zijn in het sociale leven, in (werk)relaties en in allerlei andere dagelijkse activiteiten. Het is een eigenschap die in onze hectische, gejaagde en gestreste maatschappij, waar de nadruk ligt op ratio en verstand, niet erg wordt gewaardeerd. Maar juist deze mensen, met hun creativiteit en scherpe intuïtie, zorgen voor het evenwicht. Door het bewustzijn en accepteren van de hooggevoeligheid kan deze echter van valkuil en een last, tot een kwaliteit en een gave worden.

 

KENMERKEN VAN HSP

  • nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar
  • zijn erg gevoelig voor prikkels van buitenaf, vaak voelen Hsp’ers zich hierdoor niet op hun gemak
  • hebben meer moeite en tijd nodig om indrukken te verwerken
  • hebben een diep en rijk innerlijk leven; dromen, fantaseren en grote verbeeldingskracht
  • voelen stemmingen en sferen goed aan, gericht op de omgeving
  • worden meer dan gemiddeld geroerd door natuur, kunst en muziek, zijn vaak creatief
  • eigen emoties en emoties van anderen worden intenser ervaren
  • kunnen verlegen overkomen maar zijn dat meestal niet
  • hebben moeite met planning en verkrijgen van structuur
  • zijn vaak plichtsgetrouw, perfectionistisch en met een sterk verantwoordelijkheidsgevoel
  • functioneren minder goed als ze geobserveerd of geëvalueerd worden
  • zijn vaak zorgzaam en anticiperend op behoeften van anderen
  • hebben relatief meer en sneller last van stress, spanning, en fysieke klachten zoals hoofdpijn, allergieën, maag/darmproblemen, chronische vermoeidheid etc.
  • lopen groter risico op stemmingswisselingen, depressiviteit, angsten en verslavingen
  • werken graag zelfstandig, in eigen tempo, vanuit intuïtie
  • voelen aan wat nodig is en moet gebeuren

WAAROM MASSAGE?

Massage kan een HSP helpen om beter met deze hooggevoeligheid om te gaan. In deze tijd van verhoogde tijdsdruk, vele informatiestromen, geluiden, beelden, mensen, drukte en hectiek wordt het steeds belangrijker om je te beseffen welke invloed je sensitiviteit heeft op je energiehuishouding en je gezondheid. Langdurige overprikkeling kan leiden tot stressklachten en uitputting.

Klachten:  burn-out, depressie, overspannenheid, chronische vermoeidheid, hyperactiviteit.

Ervaar je onrust in je lichaam? Voel je je onzeker, angstig (faalangst)? Stagneer je in je leven en denken?

Kies dan voor zelfbevrijding en zelfontplooiing! Accepteer jezelf en VOEL!

Het is belangrijk om goed te leren aarden/gronden, grenzen te stellen, de innerlijke kracht te versterken en een juiste balans te vinden tussen activiteit en rust. Naast praktische tips en oefeningen om overprikkeling te beperken en balans te vinden krijg je ook advies over voeding, verschillende therapieën, inzet van EFT (tapping techniek) en ongewenste emoties te helpen verminderen en een speciaal ontwikkelde massage voor de Hoog Sensitief Persoon.

 

EFFECTEN VAN MASSAGE

  • overprikkeling wordt verminderd
  • het zenuwstelsel wordt gekalmeerd
  • meer fysieke, mentale en emotionele balans
  • daling van de stresshormonen
  • groter zelfbewustzijn
  • betere gronding
  • meer ontspanning

De behandeling


De massage bij hoogsensitiviteit zal je meer in contact brengen met je eigen lijf en gevoel. Het laat stoffen als endorfine en serotine vrijkomen die een rustgevend effect op het lichaam hebben.
Het is een algehele lichaamsmassage met langzame ritmische effleurages (strijkingen) waarbij de druk wordt afgestemd. Ben je erg overprikkeld dan wil je wellicht een massage met minder druk. Maar je kunt ook juist een stevige massage willen om meer in je lichaam te komen. Ook worden er meridiaan- en chakrapunten behandeld.
Eventueel kan ik de klankschalen gebruiken om meer uit je hoofd te gaan zodat je nog dieper kan ontspannen.

Daarnaast kan ik je verschillende handvatten aanreiken om beter met je hooggevoeligheid om te leren gaan. (zie ook bij tips)


Kosten :60 minuten voor €60,00

Het kan zijn dat er langer wordt nagepraat. Soms komen er veel vragen of gesprekken op gang omdat er wat "losgemaakt" is. Deze extra tijd wordt in rekening gebracht. 
Je kunt natuurlijk ook een vervolgafspraak maken zodat we de volgende keer verder op de onderwerpen in kunnen gaan!

Tips

Blijf op de hoogte van tips, interessante links en meer op de speciale facebookpagina van Massagepraktijk Wish-U-Well & HSP door de pagina te liken.
Hooggevoeligheid is geen aandoening maar een aangeboren eigenschap.
Het is voor een hooggevoelig persoon belangrijk zich bewust te worden van deze mooie eigenschap, zodat er rekening mee gehouden kan worden. Wanneer je niet leert om te gaan met je hooggevoeligheid kan het een last zijn omdat het zenuwstelsel voortdurend zwaar wordt belast.
Het kan helpen om je levenswijze aan te passen. Kies je eigen manier en ontdek wat jou helpt om je zo goed mogelijk in je vel te voelen.

  • Erkennen en accepteren van je eigenschap. 
    Waar liggen je sterke/zwakke punten. Misschien moet je wat minder hooi op je vork nemen en je leven anders inrichten.

  • Rust nemen. 
    Of dit nou slaap, pauze of even terug trekken op een stille plek is, maar probeer jezelf te ontdoen van de teveel aan opgeslagen prikkels. Wanneer je met gesloten ogen op bed ligt krijgt je systeem al behoorlijk wat rust.

  • Overprikkeling beperken. 
    Bijvoorbeeld je agenda niet te vol plannen. Plan pauzes in op de dag, zorg dat je een middag/avond in de week voor jezelf houdt, zorg dat je jezelf kan opladen met nieuwe energie.

  • Aardingsoefeningen. 
    Ga bewust wandelen, voel iedere voetstap en wordt je bewust van je ademhaling. Of stamp met je voeten op de grond of loop op je blote voeten door het gras.

  • Ontspanningsoefeningen. 
    Yoga, meditatie, Tai Chi. Het zorgt voor een diepere ademhaling, meer ontspanning, daling van de bloeddruk en je komt meer in balans.

  • Ga de natuur in. 
    Schudt bewust even alles van je af. De energie die in de natuur voorhanden is kan helpen je weer op te laden.

  • Sporten. 
    Om beter in je lichaam te komen en je te ontdoen van alle adrenaline. 
    Kies een sport die het beste bij je past.

  • Beweeg regelmatig. 
    Een korte wandeling zorgt voor verfrissing. Neem de trap, ga regelmatig achter je beeldscherm vandaan, 
    ga wandelen in de middagpauze.

  • Drink voldoende water gedurende de dag. 
    Water zorgt voor het afvoeren van afvalstoffen en maakt dat je je fysiek beter voelt. 
    Gebruik het drinken van een glas water meteen als rustmoment.

  • Grenzen stellen. 
    Leer "nee" te zeggen. Wat zijn jouw grenzen, hoe zijn jouw gedrags- en denkpatronen en wat is voor jou van belang om goed te kunnen functioneren.

  • Voeding. 
    Sommige voeding kan meer spanning of nervositeit geven of je immuunsysteem verzwakken. HSP's zijn ook vaak gevoeliger voor E-nummers of hebben sneller last van een allergie. Vermijdt zoveel mogelijk suiker. Drink niet teveel koffie, zwarte thee en cola (verhogen de hartslag). Gebruik Keltisch zeezout i.p.v. gewoon keukenzout. Extra vitamine B is belangrijk voor een goed functionerend zenuwstelsel, dus een goede multivitamine met gezonde voeding kan ondersteuning bieden. Drink bij onrust kamille of rooibosthee of gebruik kruidenmiddelen als valeriaan of hop.

  • Rooibosthee.
    Kan een gunstig effect hebben op allergische reacties. De stof histamine, die zorgt voor de reactie, wordt door aspalathine en quercetine (stoffen die in rooiboos thee zitten) geremd.
    Daarbij bevat rooibos thee geen cafeïne en nagenoeg geen tannine, waardoor het een gezond alternatief is voor gewone thee.

  • Bachbloesem Rescue Remedy. 
    Te gebruiken bij momenten van stress en onrust.

bron: Carlien van der Meulen